• Het coronavirus (COVID-19)

Het coronavirus (COVID-19)

Het coronavirus (COVID-19)

In (dier)gezondheid voorop: voor u, uw huisdier én onze medewerkers. 

Het Coronavirus houdt de gemoederen goed bezig, ook bij ons. Wij volgen de actuele richtlijnen van het RIVM en KNMvD (de beroepsorganisatie voor dierenartsen in Nederland). We bekijken de situatie per dag en houden u via deze pagina (per diercategorie) op de hoogte van de actuele situatie en maatregelen.

! Wij verzoeken u voorafgaand aan een bezoek aan onze praktijk of visite bij u aan huis, onze algemene maatregelen in acht te nemen (zie verderop in deze pagina)!

Download hier de algemene maatregelen die wij hanteren (door op deze groene balk te klikken) EN lees a.u.b. ook de maatregelen per diergroep hieronder.

afdeling gezelschapsdieren

Door de situatie in Nederland wat betreft het coronavirus zijn wij helaas genoodzaakt (door bezettingsproblemen) om bij de afdeling gezelschapsdieren over te stappen op uitsluitend medisch noodzakelijke zorg. Dus heeft u een ziek dier dan kunt u altijd bij ons terecht. Afspraken voor preventieve zorg, zoals vaccinatie vinden momenteel helaas geen doorgang. Enkele uitzonderingen daargelaten: puppy- en kittenvaccinaties, rabiësvaccinaties en rabiës titerbepalingen bij dieren voor export vinden wél plaats, evenals kennelhoestvaccinaties voor honden die binnenkort naar een pension moeten. Voor de jaarlijkse vaccinaties geldt, dat we die dieren vaccineren, waarbij de tussenliggende periode tussen de 2 vaccinaties langer dan 15 maanden dreigt te worden. 

Erfelijke oogonderzoeken worden momenteel door de coronamaatregelen niet uitgevoerd. De geldigheid van de ECVO's zijn verlengd tot tenminste 1 juni 2020. Klik hier voor meer informatie.

Wij vragen u om medicijnen, voer of andere bestellingen voor uw huisdier telefonisch door te geven, zodat wij het alvast voor u klaar kunnen zetten en daardoor de wachttijd in de praktijk wordt verkort.

Mocht een reeds gemaakte afspraak geannulleerd moeten worden, dan zullen wij u daarover bellen. Kunnen wij u niet kunnen bereiken, dan zullen wij u ook per e-mail (kan in uw spambox belanden!)  of SMS proberen te bereiken, mits deze gegevens bekend zijn bij ons. U mag ons te allen tijde bellen als u hier vragen over heeft.

Sommige locaties zijn gesloten, andere zijn alleen open voor balieverkopen. Aangezien dit van dag tot dag verschilt houden wij u via onze website op de hoogte van de actuele openingstijden per locatie. Ook onderaan deze pagina meer informatie hierover. Zodra de situatie wijzigt kunt u weer een afspraak maken voor de preventieve zorg van uw huisdier: dit delen wij op onze website en social media kanalen. 

Verder verwijzen wij naar de onderstaande algemene maatregelen.

afdeling landbouwdieren

Onze afdeling landbouwhuisdieren kan vooralsnog functioneren als voorheen. Toch zijn er zaken die wij nog extra willen benadrukken:

  • Als wij bij u komen voor een visite, verzoeken wij u écht voldoende afstand te houden (bijv. bij een drachtcontrole/bloedtappen: veehouder op de voergang, dierenarts achter de koeien...etc)
  • Leveren medicijnen
    > Momenteel is de deur van onze landbouwlocatie in Steenderen gesloten. Onze medwerkers zijn tijdens 'openingstijden' wel aanwezig. Uw medicijnbestelling kunt u telefonisch/per app/per mail/website bestellen, dan zetten wij dit voor u klaar in het medicijnuitgifte-loket. Mocht u de toegangscode niet weten, dan kunt u dit aangeven bij uw bestelling.
    > Klaarzetten op een andere locatie dan Steenderen, is gewoon mogelijk: vóór 11:30uur gebeld is dezelfde dag nog op de gewenste locatie op te halen uit de afhaalkast.
  • Veel dierenartsen starten vanuit huis om onderlinge besmetting te beperken. Wij vragen u om tijdig de werkzaamheden door te geven of de medicijnen die mee moeten komen.
  • Mocht onze bezetting door ziekte of quarantaine minder worden, houd u dan rekening met het feit dat regulier werk afgezegd kan worden. We zullen dan overgaan op spoeddienst. Mocht dit  zover komen, dan zullen wij u bellen, mocht een visite-afspraak niet door kunnen gaan. Kunnen wij u niet kunnen bereiken, dan zullen wij u ook per e-mail (kan in uw spambox belanden!)  of per SMS proberen te bereiken, mits deze gegevens bekend zijn bij ons.

Op deze manier hopen wij onze bezetting op peil te houden, zodat we altijd beschikbaar zijn als u ons echt nodig heeft. U mag ons te allen tijde bellen als u hier vragen over heeft.

Verder verwijzen wij naar de onderstaande algemene maatregelen.

afdeling paarden

Door de situatie in Nederland wat betreft het coronavirus zijn wij helaas genoodzaakt (door bezettingsproblemen) om ook bij de afdeling paard over te stappen op uitsluitend medisch noodzakelijke zorg (vaccinaties worden nog wel gegeven en de fertiliteitszorg wordt nog wel gedaan). Dus heeft u een ziek dier dan kunt u altijd bij ons terecht. Afspraken voor preventieve zorg vinden momenteel helaas geen doorgang. 

Wij vragen u écht om met 1 persoon per paard naar de kliniek te komen of aanwezig te zijn bij de visite (een eventueel tweede persoon kan in auto wachten).

Mocht een reeds gemaakte afspraak geannulleerd moeten worden, dan zullen wij u daarover bellen. Kunnen wij u niet kunnen bereiken, dan zullen wij u ook per e-mail (kan in uw spambox belanden!)  of SMS proberen te bereiken, mits deze gegevens bekend zijn bij ons. U mag ons te allen tijde bellen als u hier vragen over heeft.

Medicijnen kunt u uitsluitend nog telefonisch of per Whats-app  bestellen (per Whats-app alleen herhaalrecepten). Dit gebeurde tot nu toe meestal al zo. Wij zetten de bestelling voor u klaar in het medicijnuitgifte-loket. Mocht u de toegangscode niet weten, dan kunt u dit aangeven bij uw bestelling. Als u een visite-afspraak heeft dan nemen wij de medicijnen voor uw dieren met ons mee.

Alleen medisch noodzakelijke mestonderzoeken vinden nog doorgang, mits ze van te voren telefonisch zijn doorgegeven of door de dierenarts zijn meegenomen.

U kunt ons te allen tijde bellen als u hier vragen over heeft.

Verder verwijzen wij naar de onderstaande algemene maatregelen.

wij hanteren de volgende algemene voorzorgsmaatregelen:

  • Per huisdier/paard slechts 1 persoon in de praktijk.
     
  • Per visite slechts 1 persoon aanwezig én gepaste afstand graag.
     
  • Houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar, geef elkaar daarom ook de ruimte in de wachtkamer.
     
  • Wij schudden geen handen meer, maar heten u van harte welkom.
     
  • Dieren die behandeld moeten worden zijn nog steeds welkom bij ons.
     
  • Probeer uw bezoek zo kort mogelijk te houden.
     
  • Afspraken/visites die GEEN doorgang kunnen vinden, worden door ons afgebeld. Mochten wij u niet kunnen bereiken, dan zullen wij u ook per e-mail (kan in uw spambox belanden!)  of SMS proberen te bereiken, mits deze bekend zijn bij ons. U mag ons te allen tijde bellen als u hier vragen over heeft.
     
  • Kom a.u.b. op het afgesproken tijdstip naar de praktijk (kom niet te vroeg), zodat er niet teveel mensen in de praktijk zijn. En kom binnen als u aan de beurt bent.
     
  • U kunt eventueel  buiten of in de auto wachten in plaats van in de wachtkamer en zich telefonisch aanmelden als dat nodig is.
     
  • Heeft u verkoudheidssymptomen (hoesten, keelpijn, neusverkoudheid en/of koorts) of heeft iemand in uw huishouden/gezin koorts, laat iemand anders komen met uw dier of neem telefonisch contact met ons op om de afspraak/visite kosteloos te verzetten. 
     
  • Wij verzoeken u per pin te betalen.
     
  • U kunt ons bij twijfel bellen om de afspraak kosteloos te verzetten
     
  • Voor alle bestellingen (medicijnen/voer/antiparasitica…) verzoeken wij u dit telefonisch te doen. Voor afdeling landbouwhuisdieren en paarden is er ook de mogelijkheid dit per app/website/mail te bestellen. We zetten de bestelling voor u klaar in de betreffende afhaalkast of aan de balie.
     

  • Bent u vee/paardenhouder, dan verzoeken wij u de medicijnen met de visite mee te laten komen.
     

  • Wij handhaven de actuele regels volgens het RIVM en KNMvD, inclusief de hygiëne adviezen.

  • Wij wassen en ontsmetten na ieder consult onze handen.
     
  • Ook ontsmetten wij zeer regelmatig de relevante oppervlakten in onze klinieken, inclusief pinapparaten en deurklinken.
  • Bij veranderingen brengen wij u via onze website en social media op de hoogte.


Op deze manier proberen wij u zo goed mogelijk van dienst te zijn zonder onze medewerkers onnodig risico te laten lopen.

Wij danken u voor uw begrip.

tijdelijke aanpassingen openingstijden i.v.m. het Coronavirus

I.v.m. de situatie in Nederland wat betreft het coronavirus zijn wij door bezettingsproblemen helaas genoodzaakt om tijdelijk een aantal locaties geheel of gedeeltelijk te sluiten.

Locatie Brummen:   is gesloten tot maandag 6 april.

Locatie in Didam  is gesloten tot maandag 6 april.

Locatie Dieren  is gesloten tot maandag 6 april.

Locatie Hengelo is gesloten tot maandag 6 april.

Locatie Ruurlo is alleen nog in de ochtend geopend tot maandag 6 april.

Locatie Steenderen: de deur is gesloten, maar tijdens 'openingsuren' zijn er wel medewerkers aanwezig. Contact kan alleen telefonisch, per app of per mail (voor bijvoorbeeld medicijnbestellingen in afhaalkast).

Locatie Zutphen Spitaalstraat is verhuisd naar de nieuwe locatie in het centrum. Deze nieuwe locatie Houtwal/Henri Dunantweg is vanaf maandag 30 maart geopend

U kunt op de omliggende locaties terecht. Ook hiervoor danken wij u voor uw begrip.
Locaties die bemand zijn (evt beperkt/aangepast geopend*):
Doesburg, Eerbeek, Leesten, Ruurlo*, Steenderen*, Vorden, Paardenkliniek Vorden en Wehl en Zutphen Centrum.

Download Vragen & antwoorden over huisdieren en het Coronavirus (KNMvD)

persbericht: KNMVD

KNMvD plaatst persbericht: persbericht dierenartsen pal achter deskundigen in strijd tegen COVID-19.