Oktober: maand van het konijn

Konijnen zijn zeer actieve en intelligente dieren die van nature in groepen leven. Er bestaan echter nog veel misverstanden over huisvesting en voeding van het konijn.

Afdeling Gezelschapsdieren zet het konijn dan ook in de schijnwerpers tijdens de maand oktober!

Veelgestelde vragen in onze praktijk over de verzorging van het konijn hebben we voor u op een rij gezet:

Hoe oud kan een konijn worden?
Een konijn wordt gemiddeld tussen de zeven en twaalf jaar oud. Om gezond te blijven hebben ze naast voldoende beweging en een goede huisvesting, ook de juiste voeding nodig. Het konijn is een echte herbivoor (planteneter) en heeft altijd de behoefte aan hooi. Het maagdarmkanaal van een konijn is namelijk speciaal toegerust voor de vertering van grote hoeveelheden vezelrijk materiaal en weinig calorieën. Geef uw konijn daarom elke dag onbeperkt vers hooi. Krachtvoer kunt u geven ter aanvulling. Voor een konijn ouder dan 7 maanden, is 25 gram per kg lichaamsgewicht per dag voldoende. Wij adviseren alleen groene biks te geven, zodat uw konijn alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Bij een gemengde voeding, eten konijnen vaak alleen het lekkers en wordt het dieet al snel te vet en koolhydraatrijk. Komt u tijdens de maand van het konijn langs op de praktijk? Dan krijgt u een proefverpakking voeding voor uw konijn of cavia cadeau!

Hoe kan het dat mijn konijn niet van wortel houdt?
Ieder konijn heeft zo zijn eigen voorkeur wat betreft groenten. Er zijn heel wat soorten groenten die een konijn mag hebben, mits het geleidelijk opgebouwd wordt. Bestaan er dan ook fruit en groenten die een konijn niet mag hebben? Ja. Voor een overzicht en meer informatie over het geven van groenvoer kunt u mailen naar graafschap@dgdierenartsen.nl of kom gerust langs op een van onze locaties.

Tegen welke ziektes kan ik mijn konijn laten vaccineren?
Het is mogelijk om een konijn te laten vaccineren tegen de ziektes Myxomatose en Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHS of RHD). Het zijn beide gevaarlijke en zeer besmettelijke ziekten bij konijnen met vrijwel altijd dodelijke afloop. Waar kunt u ze aan herkennen? Myxomatose: Bij myxomatose zien we zwellingen op de slijmvliezen en pussige uitvloeiing uit neus en ogen. Hierop volgt vaak een longontsteking waaraan het dier sterft. Het virus wordt overgedragen door parasieten als luizen, teken, vlooien, vliegen en muggen. Deze ziekte zien we dan ook vooral in die perioden van het jaar waarin insecten actief zijn.

Viraal Haemorrhagisch Syndroom(VHS of RHD): symptomen hiervan zijn hoge koorts, bloederige neusuitvloeiing en een moeilijke ademhaling. In veel gevallen sterft het konijn zo snel dat de eigenaar niet eens in de gaten heeft dat het konijn ziek is geweest. Het virus wordt overdragen via andere huisdieren, schoeisel, kleding of onze huid maar ook besmetting via groenvoer is mogelijk. Er bestaat geen behandeling voor deze ziektes, maar door vaccinatie kunt u voorkomen dat deze ziektes kunnen toeslaan bij uw konijn. Voor vaccinatie kunt u bij de dierenarts terecht op afspraak. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op (0575-587888). De vaccinatie is tevens een mooi moment om het gebit en de conditie van uw konijn te laten controleren. Mocht het nodig zijn knipt de dierenarts de nagels van uw konijn. Tijdens de maand van het konijn is dit gratis.

Op onze website vindt u nog meer uitgebreide informatie over: vaccinatie, gebitsverzorging, voeding, voortplanting en groepsvorming van uw konijn of cavia.