Paspoortendag 3 november

De eerste zaterdag van november organiseren wij zoals gebruikelijk de paspoortendag. Wij nodigen u van harte uit om met uw paard, pony of ezel naar de paardenkliniek bij De Graafschap Dierenartsen in Vorden te komen op zaterdag 3 november tussen 10:00 en 14:00 uur.

aanmelden

Om ervoor te zorgen dat we weer genoeg koffie en koeken in huis hebben, vragen wij u om u voor deze dag vantevoren aan te melden. Dit kan telefonisch op 0575-587870 of via dit AANMELDFORMULIER.

Wat is er mogelijk deze dag:

Vaccinatie

• Tijdens deze paspoortendag kunt u ook voor een gereduceerd tarief  van €17,50 uw paard, pony of ezel laten vaccineren tegen influenza en tetanus.
    Ook dit jaar richten wij ons op het alternerend vaccinatieschema voor paarden. Dit houdt in dat er niet méér dan strikt noodzakelijk gevaccineerd wordt. Met het alternerend vaccinatie schema, is het mogelijk per stal of per paard te beoordelen welke vaccinaties nodig zijn. In veel gevallen kunt u de tetanus vaccinatie gerust een keertje overslaan. Voor meer informatie kunt u bij  uw  dierenarts terecht.

Mestonderzoek

• Ook kunt u deze dag weer een mestonderzoek uit laten voeren voor het gereduceerde  tarief van €13,50.
  • Benieuwd hoe dit onderzoek in zijn werk gaat? U heeft tijdens deze dag de mogelijkheid om mee te kijken. De dierenarts kan u aansluitend voorzien van een ontwormadvies op maat.
    Meer informatie hierover, klik hier.

Wegen

• Op de paardenklinkiek is een weegschaal aanwezig om het gewicht van uw paard of pony, op 2 cijfers achter de komma nauwkeurig te laten bepalen.  Dit geeft u een mooi beeld van het gewicht van uw paard, wat bijvoorbeeld belangrijk is voor de hoeveelheid te geven medicijnen en ontwormingsmiddelen, voor het nauwkeurig bijhouden van het dieet van uw dier en voor  het transport.

Paspoort af laten tekenen

Als een paard eenmaal in het paspoort aangemerkt wordt als ‘niet meer bestemd voor humane consumptie’, heeft de dierenarts meer mogelijkheden qua medicatie, wanneer uw dier dit nodig zou hebben tijdens een behandeling en vervalt een administratieve verplichting*. Dit kunt u ter plekke op de kliniek in het paspoort laten registeren. Hiervoor hebben wij de naam van het paard, chipnummer van het paard en uw e-mail adres nodig. Is deze informatie  nog niet volledig bij ons bekend, geef het dan zo spoedig mogelijk aan ons door!

Als dit eenmaal in het paspoort van uw paard  is aangepast,  betekent dit niet dat u uw dier niet meer mag aanbieden voor de slacht. Het zal echter niet voor humane consumptie gebruikt worden.

En waarom dan?

Er is al jaren veel ophef over het paardenvleesschandaal. Uit onderzoek bleek dat paardenvlees in grote hoeveelheden werd verkocht als rundvlees. Ook werden in dit paardenvlees restanten van medicijnen aangetoond, die niet in voedsel horen te zitten dat door mensen geconsumeerd wordt. Naar aanleiding van dit schandaal is de overheid strenger aan het controleren op de naleving van de wetgeving omtrent het gebruik van diergeneesmiddelen en de registratie hiervan in het paardenpaspoort.

Voor de diergeneeskundige behandeling van paarden zijn maar zeer weinig medicijnen geregistreerd. Hierdoor kan het voorkomen dat het paard niet de behandeling krijgt die het nodig heeft. In sommige gevallen is gebruik van niet voor het paard geregistreerde medicijnen toegestaan, maar door  gebruik hiervan ontstaat een (langere) wachttermijn voor de slacht of wordt  het dier zelfs helemaal ongeschikt voor humane consumptie.

*De afhandeling hiervan geeft voor dierenarts én paardenhouder een hoop administratieve rompslomp. Denk daarbij aan het schrijven van recepten en het invullen van medicijngebruik in het paspoort door de dierenarts en het bijhouden van een logboek door de paardenhouder.

Graag tot 3 november tussen 10:00 en 14:00 uur

Aanmelden kan via dit aanmeldformulier

Voor meer informatie kunt u bellen naar 0575-587870.