Rhinopneumonie uitbraak

In Duitsland is het dodelijke rhinovirus uitgebroken. Iets wat paardenbezitters veel onrust brengt. Om u in deze fase te informeren, kunt u op deze pagina de actuele adviezen terug vinden. We raden u daarom aan deze pagina de komende tijd goed in de gaten te houden.

adviezen vanuit gezondheidsdienst voor dieren

• Mensen/dieren welke contact hebben gehad met het uitbraak bedrijf in Duitsland worden verzocht géén contact te hebben met andere paarden/evenementen. En eigen paarden niet te verplaatsen.
  • Vreemde paarden onderling geen contact laten hebben: uit de trailer > naar de les > in de trailer.
  • Als eigenaar alleen bezig zijn met het eigen paard. Geen andere paarden vasthouden.
  • Onderling geen spullen uitlenen.
  • Extra:  handen én voeten desinfecteren.

wijzigingen adviezen

Als er vanuit de gezondheidsdienst sector paard veranderingen in adviezen komen, laten we dit direct via deze pagina weten.

preventie

Het Equine herpesvirus, ook wel gekend als Rhinopneumonie of Rhino is een besmettelijke infectie, veroorzaakt door een virus van de familie van de herpesvirussen. 80 tot 90% van de paarden komt al in contact met het equine herpesvirus vóór de leeftijd van 2 jaar. Hoewel de term rhinopneumonie doelt op de luchtwegproblematiek, kan deze infectie 3 types van symptomen veroorzaken: luchtwegaandoeningen, abortus, zenuwstoornissen. Leer meer over de preventie in de volgende video.

KNHS

Meer adviezen vindt u op de website van het KNHS.

De Graafschap Dierenartsen

Ook op onze website vindt u meer informatie over rhinopneumonie.