Hondenziekte, een korte uitleg

Deze week waarschuwden verschillende media voor een dodelijke dierziekte vlak over de Duitse grens bij Venlo. Het gaat hierbij om Hondenziekte, ook wel de ziekte van Carré genoemd. Inmiddels zijn er bij ons al heel veel vragen van bezorgde eigenaren binnengekomen hierover. Daarom volgt hier enige uitleg over Hondenziekte

Wat is Hondenziekte?

Hondenziekte is een virus dat verwant is aan het mazelenvirus. Het kan echter niet worden overgedragen aan mensen. Het is een virus dat ontstekingen kan geven aan de neus, luchtwegen, longen, maag en darmen. Minder vaak voorkomend zijn ontstekingen aan de hersenen, ogen en de huid. In het ergste geval kan de hond aan de ziekte overlijden.

Hondenziekte is zeer besmettelijk. Het wordt overgebracht via hoesten, niesen, proesten, direct en indirect contact. Het virus is ook aanwezig in ontlasting en urine. Dieren kunnen tot 4 maanden na besmetting het virus uitscheiden.

Kan mijn hond ook ziek worden?

De meeste honden in Nederland zijn gevaccineerd tegen Hondenziekte aangezien dit in het vaccinatie schema is opgenomen. Gevaccineerde honden kunnen er nog wel ziek van worden, maar bij deze dieren zijn de klachten vaak minder ernstig.

Pups lopen het grootste risico. Zeker wanneer zij niet via de moedermelk antistoffen tegen deze ziekte hebben gekregen.

En mijn kat?

Hondenziekte is niet gevaarlijk voor uw kat. Echter, wel voor marterachtigen (zoals fretten, steenmarters) en voor wasberen.

Wat kan ik doen tegen Hondenziekte?

Als u de kans op ernstige gevolgen van Hondenziekte wil verkleinen, zorg dan dat uw hond is gevaccineerd tegen deze ziekte. Dit vaccin werkt al binnen enkele uren!

Vaccineren of titeren

Zorg dat uw hond gevaccineerd is volgens het schema dat in Nederland wordt aangehouden.
Met een titerbepaling wordt gekeken of er nog voldoende antistoffen aanwezig zijn tegen Hondenziekte (en Parvo en Leverziekte). Dit wordt gedaan door middel van een bloedonderzoek. Wanneer u wilt weten of uw hond nog voldoende bescherming heeft tegen de Hondenziekte, dan is dit zeker een optie.

Indien u nog vragen heeft? Neem dan gerust contact met ons op.