Submenu

UW KONIJN IN DE ZOMER

Tijdens de warme zomerdagen is het belangrijk uw konijn(en) goed in de gaten te houden. Konijnen kunnen namelijk niet transpireren. Zij verliezen alleen maar warmte via de oren (door te wapperen), voorpoten of door een snellere ademhaling. Let vooral goed op bij konijnen met luchtweg- en/of hartproblemen. Wanneer de omgevingstemperatuur boven de 23-24  ͦC uitkomt, wordt het al kritisch voor een konijn!! Wilde konijnen kruipen onder de grond, de meeste door mensen gehouden konijnen, zitten in een hok.

Maatregelen

Zorg tijdens warme dagen voor verkoeling en zet het hok uit de zon. Leg eventueel een nat wit laken over het hok, zonder het natuurlijk af te sluiten van frisse lucht. Zorg altijd voor voldoende en vers (niet te koud) drinkwater. Geef het konijn het liefst zo veel mogelijk ruimte, zet hem op een koel stuk gras of zand, waar het een hol kan graven. Is het buiten echt te warm, plaats hem dan binnen op een koele plek.
Een bevroren plastic fles water in een handdoek gerold kan ook fijn zijn voor het konijn om dichtbij te liggen. U kunt de oren van uw konijn deppen met lauw water (het dier niet te snel laten afkoelen). De lichaamstemperatuur van een konijn is normaliter 38 – 39,5  ͦC. Het kan handig zijn om de temperatuur van uw konijn eens op te meten zodat u weet wat voor uw konijn normaal is.

Hitteslag

In het filmpje van het regionaal voorlichtingsbureau voor konijnen ziet u de 3 (4) fasen van oververhitting terug (onder het filmpje in het tekstblok op YouTube leest u de kenmerken van deze fasen).  Herkent u één van de fasen van oververhitting bij uw konijn, dan moet u maatregelen nemen en/of contact opnemen met uw dierenarts.

De zomer kent ook andere gevaren voor uw konijn:

Maden

De groene vlieg is een insect die in de zomer zeer actief is. Heeft het konijn dunne ontlasting of bevuilt hij zich, waardoor er bijv. resten ontlasting/urine in de vacht achter blijven, maak dit dan tijdig schoon. De groene vlieg legt hier graag haar eitjes in, waardoor uw konijn in korte tijd last van maden kan krijgen (binnen 24 uur). Helaas is de anti-maden-spray’s uit de handel, wel is er een spot-on verkrijgbaar bij ons, maar het belangrijkste is de hygiëne en de oorzaak van het 'bevuilen' proberen op te lossen. Uw dierenarts kan u daar meer over vertellen (u kunt dit evt bespreken tijdens een bezoek voor de jaarlijkse vaccinatie).

Myxomatose

In de zomermaanden kunnen stekende insecten (muggen) Myxomatose overbrengen. U kunt uw konijn hier preventief tegen beschermen door hem te laten vaccineren. Meer informatie over vaccineren hier tegen vindt u op deze pagina.