heeft u paarden? pas op met esdoornbladeren!

In de herfst krijgen de bladeren van de esdoorn weer in de mooiste kleuren. Echter, hoe mooi ze ook zijn, voor uw paard zijn ze giftig! Deze bladeren kunnen namelijk atypische myopathie veroorzaken wanneer ze worden opgegeten. Vanwege het slechte weer en de harde wind vallen de bladeren massaal van de bomen waardoor de kans op het krijgen deze progressieve aandoening weer groot is.

Wij willen u er dan ook op attenderen extra alert te zijn op verschijnselen van atypische myopathie bij uw paard, zoals stijfheid en koliekklachten. Vertoont uw dier verschijnselen? Neem direct contact op met uw dierenarts.

Wat is atypische myopathie?

Atypische myopathie is een aandoening waarbij de spieren worden aangetast. De spieren worden afgebroken en de aandoening uit zich in de vorm van koorts, stijfheid, onderkoeling en koliek. In het verloop van de ziekte valt op dat de urine donkerrood/bruin wordt. Het is een progressieve aandoening en leidt in de meeste gevallen tot de dood. Slechts 10% van de zieke dieren overleeft de aandoening. Een aantal jaren geleden werd er al door onderzoekers van de Faculteit Diergeneeskunde Utrecht vermoed dat de esdoorn schimmel de veroorzaker was. Een onderzoeksgroep van de universiteit uit Minnesota (VS) heeft nu vastgesteld dat de zaden van de vedersesdoorn atypische myopathie veroorzaken. De onderzoekers sluiten niet uit dat ook de zaden van andere esdoornsoorten de aandoening kunnen veroorzaken.

Wat kan ik doen?

Het belangrijkste is om te voorkomen dat uw paard zaden en bladeren van de esdoorn kan eten. Vertoont uw paard verschijnselen zoals stijfheid en koliekklachten? Haal het dier dan direct uit de wei, geef absolute stalrust, houdt hem/haar warm (evt. met behulp van dekens), vervoer het dier niet, ook niet naar een paardenkliniek, maar bel direct de dierenarts. Overlevingskansen zijn slecht, maar sommige patiënten kunnen met symptomatische behandeling van infusen, spierverslappers en pijnstillers het overleven.

Voor meer informatie over deze ziekte klik hier.